JEGERNES JAKTFORUM Forum Hovedsiden JEGERNES JAKTFORUM
DISKUSJONSFORUM

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Rettferdigheten seiret !

Start Nytt Tema   Svar på Tema    JEGERNES JAKTFORUM Forum Hovedsiden -> Elgjakt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ladden
222 Remington
222 Remington

Ble Medlem: 04 Mai 2005

InnleggSkrevet: Fre Jul 07, 2006 9:19 pm    Tittel: Rettferdigheten seiret ! Svar med Sitat

Jeg skriver inn en ny jakthistorie jeg. Skulle gjerne sett at flere delte noen historier. Det er jo den mest artige lesningen som er Very Happy

Dette var et par dager ut i jakta på fjellet i fjor høst. Storebrutter og jeg satte først hver vår kule i en bitteliten piggokse som sto på jordet om morra`n. Ungdyret viste seg senere å veie 94kg!

I det første drevet fant vi ikke elg, men en av postene så ku med èn kalv og en mindre okse som gikk inn i terrenget rett bak der jeg satt post faktisk. De må ha gått forbi meg på mindre enn 200m uten at jeg så de. Vi tok opp jakten på disse og det krevde ompostering. Storebrutter og lillebrutter slapp Fido på følget og jeg fikk post på "Møkkakjeller`n". En finere post enn navnet antyder Laughing . Det ble ikke los og bruttersene peilet Fido lenger og lenger unna nordover. Pokker! Dette lover ikke bra. Siden vi bare var 6 mann på dette jaktlaget betydde det ny ompostering. Jeg skulle kjøre så langt jeg kom opp en grusvei og fortsette til fots nordover. Bruttersene fulgte etter på peiler`n.

En av gamlekara på laget satt ganske langt nord og meldte om los langt langt unna. Antagelig på delet mot nabolaget. Jeg fortsatte nordover langs delet mot øst og etterhvert hørte jeg losen også. Nå hadde det gått noen timer og bruttersene satt på delet i nord og hørte Fido 200m inne på naboterrenget. Jeg satte meg til på delet noen hundre meter i fra bruttersene. Vi kalte opp nabolaget og spurte om tillatelse til å gå innpå, men de mente det var deres hund som sto i los og skulle smyge innpå selv Shocked . Plutselig kommer en 4-takker ruslende til meg. Den hadde lurt seg vekk fra losen og rundet bruttersene uten at de så den. Vi hadde bestemt oss for å ikke skyte okser under 8-takker siden vi bare hadde en okse på kvota. Jeg meldte i fra på radio`n at jeg lå å siktet på en okse på 100m, men jeg hadde problemer med å bestemme om den var 1,5 eller 2,5 år. Mest sannsynlig var den 2,5 år. Den kunne fått flere skudd av meg, men jeg slapp den pent forbi da ingen sa noe. Bruttersene plystret nå inn Fido fra losen i nabolaget. Skulle likt å sett ansiktet på de jegerne som kanskje var nærme losen til "sin hund", men som ble forsmådd av plystring og oppløst los Laughing .

Nå ble det bestemt at vi allikevel kunne skyte den 4-takkeren som var hos meg og bruttersene skulle sette Fido på sporet. Da skal jeg si det var en forbanna jeger som satt på delet og nettopp hadde kunnet skutt den forbanna oksen opptil flere ganger!!!!! Makan!!!!

Men, det ble ikke los. Oksen fløy som han skulle hatt djevelen i hælene. Noen av elgene der opp tar beina fatt og drar ut noe voldsomt! Storebrutter var innimellom innpå og meldte om status på peiler`n. Det så ut til at oksen kunne komme på en av postene lenger sør, men så meldte broder`n om at det beveget seg nordover igjen. Jeg fant meg en plass vei ei lita myr i enden av ei svær og lang åskule. Og plutselig knakk det i en kvist og ut på myra kom oksen i høggende fart. Jeg var heit i toppen etter den, etter min mening, litt urettferdige og teite avgjørelsen og oksen kom på kloss hold. Dette gjorde sitt til at jeg skjøv noen grenser og skjøt på oksen i stor fart. Jeg rakk å repetere en gang før oksen kryssa myra. Så kjapt ladegrep og to så kjappe skudd har jeg aldri avløst før. Jeg reiste meg opp og så oksen tippe overende bak ei lita kule. Jeg løp bort til den og ga den et hodeskudd for sikkerhetsskyld. Kulene satt midt i prikk, dvs andreskuddet satt litt langt bak. Førsteskuddet viste deg ved slakting å ha gått inn under bogen. Elgen hadde strekt frembeinet fremover i steget og kula gikk inn under. Det er spesielt. Tyder på god fart.

Fido kom langt langt etter med tunga hengende omtrent etter seg. Men sååå fornøyd når han kom. Den hunden er HELT SHERIFF!!! Jeg får ikke rost han nok. Som en sidenote så kalte vi han inn fra 31-enogtredve- loser på ikke-skytbare dyr i fjor høst. Han er kosete som rakker`n og valper og unger henger i skjegget hans uten at han leèr en mine. Drømmehund av dimensjoner.

Mye lenger bak kom bruttersene Very Happy .

De hadde gjort en durabelig innsats for dagen og var gjennomblaute. De la ruta tilbake til bilen, mens jeg ventet på elgtrekker`n og fikk god tid til å gjenoppleve hendelsen. Gutta med trekker`n kom ikke før det begynte å mørkne og det var helt svart lenge før vi var tilbake med oksen. Og det var utpå natt før oksen hang avkledd på stabburet. Oksen var ikke store karen vektmessig. Men vi tok oss ikke bryet med å få den kontrollveid for å få den på ungdyrkvota. Litt synd egentlig for 3 dager etterpå hadde jeg mitt livs største elgopplevelse med en elgokse av dimensjoner innen rekkevidde. En okse med mellom 16 og 20 takker og garantert over 300kg stilte seg fint opp med bredsiden til på 70m Confused . Men det er det som er jakt, og det er godt å tenke på at den oksen fikk spredd sine gener enda et år.

Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hjortejegeren
375 H&H
375 H&H

Ble Medlem: 07 Apr 2005

InnleggSkrevet: Lør Jul 08, 2006 9:44 am    Tittel: Svar med Sitat

Knall historie........
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
tiurkrona
22 LR
22 LR

Ble Medlem: 02 Des 2009

InnleggSkrevet: Ons Des 02, 2009 10:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Spennende jakt ja (Smile)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
.300SAV
6,5 x 55
6,5 x 55

Ble Medlem: 19 Feb 2006

InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 11:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
www.laserfinder.se
22 LR
22 LR

Ble Medlem: 07 Jan 2010

InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2010 1:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Låter trevligt!!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    JEGERNES JAKTFORUM Forum Hovedsiden -> Elgjakt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support