| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
.35Whelen Moderator

Ble Medlem: 12 Apr 2005 Innlegg: 423 Bosted: Vestfold
|
Skrevet: Søn Apr 17, 2005 1:56 pm Tittel: Beveroppskrifter |
|
|
Hei. Noen som har noen gode retter av bever her? Har bare til nå testa ut ei enkel bevergryte. _________________ "Only accurate guns are interesting"
Både gjær og begjær reiser brødet........ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Felix Site Admin

Ble Medlem: 03 Apr 2005 Innlegg: 633 Bosted: Nordmøre
|
Skrevet: Søn Apr 17, 2005 3:07 pm Tittel: |
|
|
Ristet lakefilet!
1 kilo renskåret beverfilet
150 gram psitasjnøttkjerner
1 dl fløte
3 dl creme fraiche
3 cl calvados
eller eplemost
1 kilo fersk spinat
2 store røde epler
6 tomater
1 sitron
200 gram smør
mel
salt og pepper
Ristet lakefilet - bever med pistasjnøtter
1. Skjær fileten i pene, avlange strimler.
2. Krydre med salt og pepper, vend i mel og stek gyldenbrune. Ta opp av pannen og hold varm.
3. Rist nøttekjernene i pannen og tilsett så fløte og creme fraiche. Kok det jevnt og smak til med calvados, salt og pepper.
4. Rens spinaten, blancher og sauter den.
5. Eplene skjæres i pene båter og dampes forsiktig i vann og sitronsaft.
6. Flå tomatene, fjern kjernene og skjær i pene stykker.
7. Fordel sausen på tallerknene, spinaten i midten og lakestykkene rundt. Anrett tomater og epler si vifter.
| Sitat: | Beverlårfilet
1. Låret marineres i eddikvann i ca. 12 timer.
2. Ben det så ut og skjær i 2 cm. tykke strimler som du krydrer med salt, pepper og timian.
3. Stek strimlene forsiktig i smør i 3 minutter, da du tar dem til side og holder dem varme.
4. Soppen deles skiver og stekes lett i kraften som er igjen etter fileten.
5. Tilsett så rødvinen og kok dette ned til det halve, før du heller på fløte og rømme. Kokes til en jevn saus som smakes til med salt og pepper.
Server med poteter, kokte gulerøtter og rosenkål.
|
|
|
| Til Toppen |
|
 |
drever 22 LR

Ble Medlem: 14 Mai 2005 Innlegg: 20
|
Skrevet: Tir Mai 17, 2005 12:35 am Tittel: Re: Beveroppskrifter |
|
|
| .35Whelen skrev: | | Hei. Noen som har noen gode retter av bever her? Har bare til nå testa ut ei enkel bevergryte. | Det enkle er ofte det beste. Jeg tar et bever lår eller frambein,og beiner ut.Skærer opp kjøttet i passende biter.Setter på en ladning pomfrittes i stekeovnen. Lager en barnnaise saus med sopp i. Steker kjøtt bitene i stekepanna med salt og pepper.Ferdig.Enkelt og godt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
magnum_mauser Moderator

Ble Medlem: 05 Mai 2005 Innlegg: 124 Bosted: Vestlandet
|
Skrevet: Søn Nov 13, 2005 12:53 pm Tittel: |
|
|
Er bever godt?!?! Ein skal jo ikkje uatale seg om noko ein ikkje har prøft,, men eg ser føre meg att det smaker,,,,ja,,, att det smaker tre av bever  |
|
| Til Toppen |
|
 |
drever 22 LR

Ble Medlem: 14 Mai 2005 Innlegg: 20
|
Skrevet: Lør Jan 26, 2008 1:33 am Tittel: |
|
|
Mange er skeptisk til bever som mat. Det er nok mange som har hatt en litt uheldig opplevelse første gangen de prøvde å spise bever. Nå har jeg spist en 10-12 bevere og lært mer etterhvert om å unngå de store tabbene når jeg skal lage til bever .
Jeg er ingen stor kokk, jeg foretrekker enkle retter. Det blir gryteretter, finnbiff, og stekt i panne som vanlig biff. Veldig blodig.
Jeg flår beveren før jeg vommer ut. Bever skrotten ligger noen timer før jeg grov deler den så den går inn i kjøleskapet.
Lar den ligge 2-5 dager der til modning. Til kona blir sint.
Før nedfrysing deler jeg opp i passende stykker. Det er jo lårene og frambena som har det gode kjøttet. Skroget kan renskjæres og en kan kværne kjøttet fra skroget til kjøttkaker , men det er kanskje for spesielt interesserte. Det er også fin hundemat.
Det viktigeste før nedfrysing er å steke en test bit fra låret og prøvesmake. Da kjenner du om kjøttet har en god smak slik det er,eller om du må gjøre mere med det før tilberedning.
Er smaken god er alt vel, smaker den stramt så er det enkle knep for å få en mildere smak.
Om smaken er stram tiner jeg bever kjøttet en dag før jeg skal spise det. Så legger jeg det i en bolle med enten melk eller mildt eddikk vann.
Det er normalt alt som skal til for å få en mild god smak.
I de tilfellene en ikke oppdager at beveren smaker stramt før gjestene er på trappa kan en rett og slett steke kjøttet litt for så å vaske panna og ha i nytt smør. Det mildner smaken.
Det er viktig å skjære bort det utvendige fettet og alle hinnene før steking. Usmaken sitter i fettet.
Bever biff med pomesfrittes , barnaisesaus og en pils er kjempe godt.
Synd at mange bare kaster bever skrotten når det er så god mat. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|